torsdag 18 september 2008

textilstation för återvinning

Två scarfs togs bort från högen i går, jag förstår varför dem låg längs ner om man säger. Tunna, smala scarfs förstår jag mig sällan på, jag måste tänkt att jag skulle haft dom som hårband eller så när jag köpte dom men det har jag ju inte så dom läggs nu i min "sopsäck". Men var gör jag av kläder, skor och dylikt som jag inte vill ha längre? Om jag skulle kasta dom så kommer "sop-Hitler" på vår gård att rensa ut dom och ställa utanför soprummet för att man inte får kasta kläder där. Oftast blir de bara stående i en säck i förrådet för att jag skall ge bort har jag tänkt, men så går tiden och man glömmer det där, sen är sakerna så gamla att jag till slut bara kastar det på tippen typ. Sorgligt. 

Hur skall man göra för att vara miljö vänlig i sin klädrensning? Jag sorterar och kastar glas i återvinnings station, likaså tidningar och papper men jag slarvar med plast och textil. Finns det någon bättre lösning än att lämna i Uff-container, lämna in i second hand butik eller sälja på loppis? Visst kan jag ge bort men frågan är ju den samma för den personen sen. Skall man starta en textilstation för återvinning kanske? 

Inga kommentarer: