måndag 6 oktober 2008

Damernas oktober 07 och 08

Det här tycker jag är skoj. Jag har ju tidningar på högar här hemma och i bland är det roligt att se i de gamla tidningarna för att jämföra. Här är Damernas Värld från oktober 07 och oktober 08. Båda tidningarna är alltså späckade med "det stora höstmodet". Texten på framsidan går båda i lila och man hyllar Guldknappens vinnare. 2007 var det Ann-Sofe Back som tog hem priset och i år var det Karin Jimfeldt-Ghatan som driver märket Odd Molly tillsammans med forne skate-proffset Per Holknekt. Visst är det mycket som skiljer innehållet åt men på ett år hinner det inte hända så mycket på modefronten. Det som var hett 2007 som pennkjolen och skinnkläderna är mer kommersiellt nu. Det tar ca ett år för svenska folket att vänja sig vid modet och våga köpa det. Se den höga midjan som funnits i tidningarna ett par år men det är inte förrän nu den finns i mängder i butikerna.  

   

I båda numren hittade jag dessa nästan identiska "hitta stilen" uppslag. I den ena tidningen står det "klädd i kostym" och den andra "korrekt i dräkt". Båda uppslagen är inramade med lila-rosa dessutom. 
Hur som helst så gjorde jag ett litet test själv för att se om jag utan att se på årtalet kunde gissa vilket uppslag som hörde till vilket år. 
Jag ritade stjärnor på de accessoarer och plagg som jag tyckte hade med 2008 och göra. Den vänstra sidan fick flest stjärnor och gissa om jag hade rätt. Jajjemen. 
Men det som avgjorde först var egentligen Givenchy-bilden överst längst till vänster, den har florerat flitigt i modemedier den senaste tiden. 


1 kommentar:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.