söndag 12 juni 2011

Ditt kompetenta barn

Jag fick ett ryck att jag ville börja läsa lite böcker och sommaren är ett bra tillfälle att börja. Jag kom på den här boken som jag fick min syrra strax efter att jag fick Filip. Först såg jag den bara som ett skämt samtidigt som jag varit lite rädd för vad det ska stå i den.
Ditt kompetenta barn, (skriven av Jesper Juul) kretsar handlar i det stora hela om "uppfostran" av barn och väcker tankar och lärdom om integritet, konflikter, samspel och mycket mer. Den handlar inte bara om relationen mellan föräldrar och barn utan rör andra sorters relationer också. Nedan följer en mening som jag het klart fastnat för. På temat, att ta hand om sig och lyssna till signaler hos andra och sig själv..

... "Varenda cell i kroppen har sina egna gränser, sin egen identitet och sin egen harmoniska balans. När vi kränker cellens integritet kommer kroppen så mycket ut balans att det medför obehag eller smärta, och om vi fortsätter kränkningen blir kroppen sjuk. " Hur sant är inte det.

Inga kommentarer: